Som súťaživý, ale porovnávanie nemusím

Ako súťaživý človek viem veľmi dobre, aká dôležitá je snaha o pokrok a prekonávanie samého seba. Na druhej strane však zároveň nasledujem myšlienku, že porovnávanie s ostatnými môže byť nebezpečné a často škodlivé – či už v športe alebo v školstve.

Spoločnosť športový kouč Peter Kuračka upozorňuje na to, že porovnávanie športovca vytvára nezdravé očakávania a tlak, ktoré negatívne vplývajú na psychiku. A podobne je to aj v školách, kde jediný výsledok záverečnej písomky môže podľa mnohých rozhodnúť o budúcnosti dieťaťa. Práve teraz, počas obdobia koncoročných testov, sa táto téma znovu dostáva do popredia.

Negatívne dopady porovnávania a tlakovej súťaže

  • 👎 Vysoký stres a úzkosť počas testu
  • 👎 Nezohľadnenie dlhodobého úsilia a individuálnych schopností
  • 👎 Povrchné učenie sa na známku namiesto na pochopenie
  • 👎 Nezdravé porovnávanie medzi žiakmi

Prínosy hodnotenia testami

  • 👍 Merateľnosť výsledkov
  • 👍 Príprava na situácie, kde rozhoduje jednorazový výkon
  • 👍 Jednoduchšia administratíva

Ako nájsť cestu k zdravšiemu a spravodlivejšiemu hodnoteniu?

  • 💡 Priebežné a projektové hodnotenie
  • 💡 Spätná väzba a sebareflexia
  • 💡 Zameranie na individuálny pokrok namiesto porovnávania

Porovnávanie a tlak môžu podkopať sebavedomie a viesť k zbytočným úzkostiam. Naopak, vyvážené hodnotenie podporuje rozvoj osobnosti a zároveň chráni psychické zdravie žiakov.

Ak chceme, aby z detí vyrástli silné a zdravé osobnosti, skúste aj vy prispieť k tomu, aby sme im radšej pomáhali rásť sami pre seba než v porovnaní s ostatnými.

Držím palce všetkým, ktorí to tak vnímajú! ✊

Ja svoju súťaživosť smerujem k vlastnému napredovaniu – a vy?

Kde vidíte vy plusy a mínusy porovnávania?


Martin Petrík, MBA
exCEO | Mentor | Biznis konzultant
www.53k.sk

Viac ako 25 rokov skúseností na pozíciách CEO ma naučilo, že skutočný úspech firmy závisí predovšetkým od rozvoja jej ľudí.

+421 911 550 265 martin@53k.sk