Sorry, toto nie je filozofické mudrovanie nad zmyslom života 🤔, aj keď… vlastne trochu je.
Každý týždeň si so študentom sadneme nad matematikou. Hodina je maximum, čo máme. On je ôsmak, ja som ten, čo má za úlohu počas tej hodiny pomôcť mu pochopiť logiku danej témy.
Čo ma fascinuje?
Počas nášho stretnutia mrhá energiou a časom snahou rýchlo nájsť “zázračný vzorec” – akúsi magickú formulu, ktorú stačí nasypať do príkladu a voilà – výsledok je na svete! Ale prečo ten vzorec funguje? Kašlať na to! Dôležité je, že ho dokážem použiť v teste.
A druhá vec, ktorá ma privádza do rozpakov je sledovať, ako sa morduje s násobením 1356,25 × 427,8 na papieri. Kalkulačka? “Tá je zakázaná, pán učiteľ to nepripúšťa.” Jasné, rozumiem… 🙄 Takže namiesto toho, aby sme sa venovali podstate, pol hodiny riešime výpočet, ktorý trvá na mobile 2 sekundy.
Viete, koľko mi trvalo ho presvedčiť, že v našom obmedzenom čase je dôležitejšie pochopiť PREČO, než sa hrať na ľudskú kalkulačku? Veľa. Príliš veľa.
A včera začal opäť rátať ručne, išlo ma rozhodiť . Veď výšia autorita🤨.
Keď mladý matematik odíde domov, sedím a rozmýšľam – či nie sme v biznise rovnakí idioti?
Hodiny “manuálne” spracúvame excelovské tabuľky, ktoré by zvládol jednoduchý skript. Opakujeme stále dokola tie isté postupy, pretože “takto sme to vždy robili”. Na meetingoch sedíme ako primrznutí, pretože “šéf to tak chce”. A naše procesy? Tie sú posvätné, aj keď nikto už dávno netuší, prečo vlastne existujú!
Nepripomína vám to niečo? Ten moment, keď ste si v siedmej triede zúfalo snažili zapamätať nejaký vzorec bez toho, aby ste mu rozumeli, len preto, že “bude v teste”?
Tajne dúfam,
…že tieto zaužívané vzorce v nás neprebudili traumy z “hodín matematiky”. Miesto zapojenia logiky, hľadania, skúmania šupneme nejakú skratku, “vzorec” a máme svätý pokoj. Nemusíme rozmýšľať, len aplikovať.
👉 Niekedy stačí pustiť do hry “hlavu” prípadne “kalkulačku”.
Vzorce sú fajn, zjednodušujú nám mnohé veci. Je ale dobre vedieť, prečo robíme to, čo robíme. Lebo inak sme ako roboti, ktorí len dosadzujú do rovníc a nevedia, prečo vlastne.
No schválne, aké vzorce si pamätáte z hodín matematiky a koľkokrát ste ich reálne použili v živote?
Martin Petrík, MBA
exCEO | Mentor | Biznis konzultant
